به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شفافسازی و به روز آوری اطلاعات از طریق ایجاد سامانه یکپارچه مدیریت املاک و مستغلات یکی از اقداماتی بوده که در راستای تحقق حقوق شهروندی، وزارت راه و شهرسازی و مشخصا سازمان ملی زمین و مسکن در دستورکار خود قرار داد. به همین منظور نیز در ۵ سال گذشته به ویژه این مهم در صدر بسیاری از امور و تصمیمات سازمان قرار گرفت.
بنا به اعلام سازمان ملی زمین و مسکن، شفافسازی اطلاعات همواره در اسناد مختلف فرادستی مورد تاکید قرارگرفته و در حال حاضر نیز بدان به عنوان یکی از حقوق شهروندی نگریسته میشود.
اقدامات انجام شده :
-پیادهسازی فرآیند حفاظت از اراضی دولتی واجرای سراسری این فرآیند بهصورت برخط و با استفاده از بستر موبایل و سامانه جامع جهت ثبت اطلاعات گشت و گزارشات تیمهای گشت در سراسر کشور.
-ویرایش اطلاعات زیرسیستم "سوابق مالکیت دولتی اشخاص (استعلام فرم ج) "سامانه جامع.
-پیادهسازی زیرسیستم "مصوبات هیأت نمایندگی"سامانه جامع وآموزش وابلاغ اجرای زیرسیستم مذکوربه سراسر کشور.
-تجمیع و یکپارچهسازی "سامانه آرشیو الکترونیکی" با سامانه یکپارچه مدیریت اراضی و مستغلات جهت تسهیل دسترسی کاربران سامانه به مستندات پروندههای الکترونیکی درسراسر کشوروآموزش واجرای آن در ۱۵ استان کشور تاکنون وتداوم اقدام جهت آموزش واجرای آن در سایر استانها.
-تهیه و پیاده سازی سامانه "زیرساخت فنآوری اطلاعات وارتباطات " به منظور استخراج اطلاعات کاربران موثردر سامانه جامع و نقش هریک و تناسب وظایف محوله به کاربران با تجهیزات دراختیارشان جهت فراهم نمودن بستر مناسب برای اجرای بهینه سامانه جامع مدیریت اراضی ومستغلات در سراسرکشور.
-اقدام جهت ابلاغ اجرای سایر فرآیندهای سامانه جامع مدیریت اراضی ومستغلات به ادارات کل راه وشهرسازی سراسر کشور.
....................................
تکمیل و بهرهبرداری مسکن مهر شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر
تامین مسکن خانوارهای دارای دو معلول و بیشتر
تشکیل یگان حفاظت، اقدامات و فعالیتها از بدو تاسیس در سال ۹۴ تاکنون
بازنگری و به روزآوری طرح جامع مسکن/ تکلیف سازمان در تدوین برنامه تامین مسکن در شهرها
تثبیت مالکیت دولت بر روی نقشههای کاداستر ملی کشور
تامین مسکن اقشار ویژه در طی ۵ سال گذشته
تدوین دستورالعمل نحوه واگذاری عرصه ساختمانهای احداثی در اراضی دولتی در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر
.....................................
ایجاد سامانه جامع ثبت معاملات املاک و مستغلات
پیشتر نیز سازمان ملی زمین و مسکن در گزارشی ایجاد سامانه جامع املاک و مستغلات را یکی از عملکردهای مهم سامان برشمرده بود.
در همین راستا و بر اساس اعلام آن سازمان، سامانه جامع ثبت معاملات املاک و مستغلات، به منظور مديريت فرآيندها، فعاليتها و اطلاعات مربوطه به ثبت معاملات و قراردادهاي مربوط به معاملات املاك و مستغلات در مشاورين املاك مورد استفاده قرار ميگيرد. مهمترين قابليتهاي اين سامانه عبارتند از:
-مديريت ثبت اطلاعات دفاتر مشاور املاك داراي پروانه كسب و دفاتر اسناد رسمي.
-ثبت نام مشاورين املاك.
-مديريت ثبت اطلاعات معاملات و قراردادها (شامل: قراردادهاي مبايعه نامه؛ اجاره نامه؛ اجاره به شرط تمليك؛ انتقال سرقفلي؛ پيش فروش؛ وقف؛ هبه؛ صلح؛ واگذاري تعاون مسكن/ انبوه ساز؛ قراردادهاي ۱۰۰ % دولتي؛ حكم قضايي؛ قراردادهاي غيررسمي؛ قراردادهاي توافقي؛ معاوضه ملك.)
-صدور كد رهگيري براي معاملات املاك و مستغلات.
- مديريت اطلاعات سند رسمي ملك(سند رسمي مربوط به هر قرارداد).
- قابليت ثبت و استعلام شناسنامه كليه مشاورين املاك.
- امكان ثبت و استعلام مشخصات املاك و مستغلات براساس كدپستي.
- امكان ثبت و استعلام مشخصات طرفين قرارداد براساس كدملي.
(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)
نظر شما